Game developer – kim jest i czym się zajmuje?

Granie w gry jest świetne, samodzielne tworzenie gier jest jeszcze lepsze! Jako game developer masz nie tylko fajną pracę, ale także dobrze płatną pracę z przyszłością. W samych Niemczech co roku na rynek trafiają setki nowych gier, Gamescom w Kolonii przyciąga co roku kilkaset tysięcy odwiedzających — producenci gier komputerowych generują obecnie większe przychody niż przemysł filmowy w Hollywood, a końca nie widać!

Ale tworzenie gier nie jest do końca dziecinnie proste. Tak jak inne zawody w developmencie, wymaga umiejętności, kreatywności, cierpliwości i szpanu!

Tworzenie gry wideo – jak to wygląda?

Zanim przyjrzymy się temu, co robisz i zarabiasz jako twórca gier, nakreślmy pokrótce, jak powstaje gra wideo. Na początku jest pomysł, który jest rozwijany w koncepcję przez projektanta gry. Projektant gry zna rynek i wie, co jest w modzie. Po wyjaśnieniu kwestii finansowania rozpoczyna się faza produkcji, z równoległymi działaniami takimi jak testowanie i marketing. Gdy wszystko to zostanie zrobione, gra idzie na żywo.

Jako twórca gier komputerowych jesteś zaangażowany w fazę produkcji, więc przyjrzyjmy się bliżej temu procesowi: Najpierw Game Design. Inna nazwa stanowiska to Level Designer:in. Czym dokładnie zajmuje się Game Designer:in? Projektuje poziomy, postacie i misje, opracowuje i opisuje historię oraz projektuje wirtualne środowisko, zwykle w formie makiety. To tutaj ustala się stałe i ruchome elementy w grze oraz ich wygląd. Często w grę wchodzą tutaj graficy. Projektanci gier określają również sposób interakcji gracza z grą. Tworzą interfejs użytkownika, na przykład w perspektywie pierwszoosobowej lub w widoku z góry.

Jakie są Twoje zadania jako twórcy gier?

Czy to na telefony komórkowe, komputery PC czy konsole: Jako twórca gier komputerowych jesteś osobą, która tchnie życie w ciało projektowanej gry, technicznie realizuje szkice i tym samym zamienia koncepcję w produkt. Programujesz specyfikacje projektanta gry i wykorzystujesz je do stworzenia wirtualnego świata. Oprócz HTML, CSS i JavaScript (np. Three.js jako biblioteka cross-browser dla grafiki), używasz języka programowania takiego jak C++, Java lub C#, lub języka skryptowego takiego jak Python, lub Lua. Do tworzenia gier na iOS potrzebujesz Objective-C lub Swift. Twój kod daje grze mechanikę i interaktywność, której oczekuje społeczność graczy: płynną i bez błędów, glitchy, spadków framerate, błędów logicznych lub awarii, które nagle niszczą udaną iluzję.

Ponieważ gry wideo stają się coraz bardziej wyrafinowane, często pracujesz ze sztuczną inteligencją, którą trenujesz, aby zachowywała się w interakcji z graczem.

Kolejną istotną częścią Twojej pracy są silniki gier. Są to specjalne ramy, które kontrolują przebieg i wizualnie przedstawiają grę. Masz już pewne narzędzia deweloperskie – co jeszcze jest potrzebne dla Twojego indywidualnego przypadku użycia, rozwijasz sam!

W obszarze 3D najbardziej znane silniki to Unity Engine (Pokémon GO), id Tech (Doom), CryEngine (Prey), Frostbite (Battlefield 1, Star Wars: Battlefront) oraz Unreal Engine (Gears of War 4). Niektórzy twórcy gier pracują również z wewnętrznie opracowanymi silnikami. Jest to jeden z obszarów, w które możesz zagłębić się jako twórca gier. Jeśli pójdziesz bardziej w kierunku programowania graficznego, często będziesz miał styczność z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością. Tutaj Twoim wyzwaniem jest stworzenie idealnego doświadczenia immersyjnego. Immersja to punkt, w którym środowisko wirtualne jest subiektywnie odbierane przez gracza jako rzeczywistość, a świadomość iluzji zanika w tle.

Aby to osiągnąć, w swojej pracy nie siedzisz w silosie, ale pracujesz w zespole. Często każdy z kolegów ma swoją specjalną dziedzinę, taką jak modelarstwo, grafika, animacja czy dźwięk. Ważna jest ścisła współpraca z projektantami gier, aby wymieniać się pomysłami na temat wykonalności i szczegółów. Marketing jest dokowany i być może także ktoś, kto zarządza projektem, kto nosi kapelusz dla gry aż do go-live. W skrócie: Nie ma „ja” w tworzeniu gier — praca zespołowa jest kluczowa dla sukcesu w tworzeniu gier.

Gdzie można pracować jako game developer?

Dopiero od niedawna na niektórych uczelniach i w niektórych (drogich) szkołach publicznych można uczyć się zawodu „game developera”. Uznana ścieżka jest poprzez „normalny” rozwój oprogramowania lub aplikacji. Tam masz wszystkie podstawowe umiejętności razem i możesz specjalizować się w grach w następnym kroku przy stosunkowo niewielkim wysiłku. Wielu twórców gier w Niemczech ma wykształcenie informatyczne lub matematyczne i weszło do branży na przykład poprzez staże.

Oprócz dużych graczy, takich jak Sony lub Nintendo, Rockstar i 2K Games, znajdziesz również fajne i kreatywne studia deweloperskie, takie jak Picroma, Black Forest Games lub Overhype Studios wśród studiów gier w Niemczech w sektorze indie, które zawsze szukają nowych talentów IT. Liderami obrotów wśród niemieckich studiów deweloperskich są InnoGames i Goodgame Studios. Zatrudniając ponad 600 pracowników, Ubisoft jest największym pracodawcą w branży w Niemczech. Gameforge (koncentrujący się na grach online opartych na przeglądarce), Crytek (znany z licencjonowanego na całym świecie CryEngine) i Wooga (specjalizujący się w grach społecznościowych i casualowych na urządzenia mobilne) również ugruntowali swoją pozycję w udanym mainstreamie, zatrudniając po 200-400 pracowników.

Programista gier

Jak można sobie wyobrazić, praca w branży gier jest bardzo poszukiwana. Największe szanse masz, jeśli masz już jakieś doświadczenie. Niekoniecznie musi to pochodzić ze środowiska zawodowego. Pomocna jest również wiedza o tworzeniu gier, którą zdobywasz prywatnie. Stosunkowo łatwo jest zacząć zajmować się tworzeniem gier mobilnych, ponieważ obecnie istnieją aplikacje do tego przeznaczone i oczywiście mnóstwo tutoriali, np. na Androida. Zatem: bierz się za programowanie, ucz się i baw się dobrze!

W czym można się specjalizować przy tworzeniu gier komputerowych?

Tworzenie gier ma wiele poddziedzin, dla których można zostać krakusem. Oprócz programowania specyfikacji gry z projektu gry, możesz na przykład zostać testerem gry lub, jak już wspomniano, developerem silnika, budując dla dev teamu dokładnie taki silnik, który najlepiej zrealizuje planowaną grę.

A propos silników: wiele firm wyraźnie poszukuje twórców gier na konkretny silnik – taki, jaki jest tam używany. Najlepiej przyjrzeć się wszystkim frameworkom i wyspecjalizować się w środowisku programistycznym, które najbardziej Ci odpowiada.

Możesz również zdobyć przyczółek w branży gier jako naukowiec zajmujący się danymi. Wspierasz rozwój gier poprzez tworzenie algorytmów i modeli lub badanie i wizualizację danych. Do tego powinieneś być sprawny w statystyce i uczeniu maszynowym.

Jako programista graficzny możesz opracować silnik graficzny dla gry. Jako część silnika gry, odpowiada za wizualną reprezentację i implementację gry. Do tworzenia wirtualnej rzeczywistości standardem jest silnik 3D. Jako twórca gier wideo, specjalizujesz się w rozwoju wirtualnej rzeczywistości i pracujesz na przykład dla producenta gier wideo. Techniki takie jak rendering 3D są tutaj ważne, aby stworzyć zapierające dech w piersiach doświadczenie użytkownika.

Programiści sieciowi są potrzebni, aby gracze online mogli wchodzić ze sobą w interakcje. Twoje programy, które mogą być wykonywane przez kilka komputerów jednocześnie, zapewnią niezliczone godziny wspólnego zanurzenia w wirtualnych światach. Tutaj powinieneś zmieścić się w protokołach TCP i UDP.

A jeśli chodzi o specjalizację, to nie zapominaj: Sama gra! Możesz zostać specjalistą od gier przeglądarkowych lub mobilnych, gier na konsole, gier zręcznościowych i wielu innych:

  • Gry przygodowe i przygodówki akcji
  • Gry zręcznościowe i retro, np. Jump 'n’ Run, Beat Them Up, Racer lub gry zręcznościowe
  • Gry i symulacje menedżerskie, od wirtualnego rolnictwa po prowadzenie szpitali, klubów piłkarskich i ogrodów zoologicznych
  • Gry fabularne i MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Games)
  • Strzelanki – czy to pierwszoosobowe, trzecioosobowe, czy taktyczne — chyba najpopularniejszy i najgłośniejszy gatunek w branży gier
  • Gry sportowe z cyfrowym odpowiednikiem dla każdego możliwego sportu, od minimalistycznego klasyka gier wideo Pong do high-tech z Wii i Kinect.
  • Gry strategiczne w czasie rzeczywistym lub turowe, w tym popularne gry typu MOBA (multiplayer online battle arena)

Czy mogę zostać twórcą gier?

Czy twoje kciuki wyglądają jak górne ramiona Popeye’a? Granie przez weekend to dla Ciebie standard? Wybacz, ale bycie entuzjastycznym graczem to za mało. Jeśli jesteś uzdolniony technologicznie i nie tylko interfejs użytkownika w grach jest dla Ciebie ekscytujący, masz już dobre podstawowe warunki do przekształcenia swojego hobby w zawód. Jeśli czytasz ten tekst, to zapewne masz też słabość do informatyki i matematyki.

Warunkiem wstępnym numer 1 dla kariery w tworzeniu gier jest pewna miłość do gier. Reszta składa się z namacalnych, twardych umiejętności.

Jeśli masz język programowania taki jak C++ lub Java, jesteś w dobrej sytuacji, chociaż wiele gier jest teraz kodowanych za pomocą prostszych języków skryptowych, takich jak Python lub Lua. Ważne jest, abyś miał szeroką podstawową wiedzę na temat rozwoju aplikacji i mile widziana jest wymiana interdyscyplinarna. Aby to się skutecznie działo, trzeba mieć pewien talent i lubić komunikację interdyscyplinarną. Najlepiej po angielsku, bo naprawdę dobre zespoły są zestawiane międzynarodowo.

Większość gier jest dziś tworzona w sposób zwinny. Powinieneś więc zająć się Scrumem nie tylko teoretycznie, ale także odpowiedzieć sobie na pytanie, czy ten sposób pracy Ci odpowiada. Krótkie cykle rozwoju, ciągłe testy i nieustanne ulepszanie procesów oznaczają, że Twoja gra może szybko podbić rynek.

Wreszcie nie zaszkodzi, jeśli masz sporą wiedzę ogólną, zwłaszcza o współczesnej popkulturze. Jeśli znasz popularne gry i filmy, a także rynek, możesz wnieść decydujące ulepszenia do procesu rozwoju. Ale jako graczowi, to know-how jest pewnie trudno dostępne 😉

Ile można zarobić jako game-dev?

Zarobki jako twórca gier komputerowych w dużej mierze zależą od tego, gdzie pracujesz, z jednej strony jest różnica, czy tworzysz gry dla konsoli Xbox Microsoftu, czy dla ambitnego, małego start-upu, z drugiej strony w ośrodkach miejskich i dużych miastach można zazwyczaj uzyskać wyższe zarobki niż na wsi. 

Twój stopień, jak również doświadczenie zawodowe, określi, co możesz zarobić. Twoje początkowe wynagrodzenie jako junior game developer może wynosić od 40 860 do 50 530 euro w start-upie, ale w dużej korporacji może to być od 49 210 do 60 850 euro. Twoje średnie wynagrodzenie jako profesjonalny twórca gier z tytułem magistra wynosi 49 960 euro. Jako senior możesz zarobić ponad 70 000 euro lub więcej rocznie. W zależności od tego, jak dobry jesteś, nie ma ograniczeń co do wysokości wynagrodzenia jako ostatecznego szefa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *