Co to jest meta description?

Meta description to element HTML, który podsumowuje zawartość strony internetowej. Ten krótki opis pojawia się na stronie wyników wyszukiwania (SERP) poniżej tytułu strony i adresu URL. Meta description mogą wpływać na współczynnik klikalności (CTR). Oznacza to, że mogą wpłynąć na to, czy użytkownik zdecyduje się odwiedzić Twoją stronę. To czyni je krytycznym czynnikiem on-page SEO.

W tym artykule omówimy jak pisać angażujące meta opisy i jak używać narzędzi, które sprawdzają problemy z meta opisami.

Zacznijmy od kilku przykładów.

Przykłady znaczników meta description

Meta opisy pojawiają się w kodzie Twojej strony, w SERP-ach i w niektórych udziałach w mediach społecznościowych.

W kodzie strony

Meta description można znaleźć w kodzie HTML <head> strony.

Większość systemów zarządzania treścią (CMS) i wtyczek pozwala na dodawanie i edycję meta opisów poprzez wpisanie ich w odpowiednie pole:

W SERP-ach

Meta opisy pojawiają się również pod znacznikiem title na SERP.

Pamiętaj, że Google często przepisuje meta opisy, które nie pasują dobrze do zapytań użytkowników.

Według Google, używa meta opisów, bogatych snippetów i treści na stronie, aby zdecydować, jaki snippet pokazać w SERP.

A meta opis Twojej strony może się zmieniać w zależności od wyszukiwanego hasła, którego ktoś używa.

Jeśli jednak zastosujesz się do najlepszych praktyk, aby dopasować się do intencji użytkownika, będziesz miał większe szanse na to, że Google użyje Twojego opisu (więcej na ten temat w dalszej części artykułu).

W Social Media Shares

Meta opisy często pojawiają się również w wielu udziałach społecznościowych. 

Jeśli nie zamieścisz meta opisu, platformy mediów społecznościowych użyją pierwszego tekstu, jaki uda im się znaleźć lub żadnego. Co może nie mieć sensu lub nie być dobrym haczykiem.

Dlaczego opisy meta description są ważne dla SEO?

Efektywny meta opis jest jak dobry chwyt sprzedażowy. Szybko przekazuje czytelnikom Twoją propozycję wartości i sprawia, że chcą oni kupić, czyli kliknąć Twój link.

Twoim celem jest poprawienie CTR twoich stron dzięki kuszącym meta opisom, które sprawiają, że użytkownicy chcą kliknąć. Ponieważ więcej kliknięć oznacza więcej odwiedzających Twoją stronę.

Meta opisy nie są bezpośrednim czynnikiem rankingowym SEO. Ale mogą pośrednio wpływać na rankingi poprzez zachęcanie do wyższego organicznego CTR dla poszczególnych słów kluczowych.

Co liczy się w SEO

Oto co mogą zrobić meta opisy:

  • Poprawić CTR
  • Odróżnić wynik w SERP od konkurencji
  • Pomóc w ekspozycji marki

A te czynniki mogą pośrednio wpływać na Twoje rankingi.

Jak napisać dobry meta description?

Oto kilka najlepszych praktyk pisania meta description oraz kilka przykładów.

Zwróć uwagę na długość meta opisu

Technicznie rzecz biorąc, opisy meta mogą być dowolnej długości. Jednak Google ucina je po około 160 znakach na komputerach stacjonarnych i 120 znakach na urządzeniach mobilnych.

(Odpowiada to około 960 pikselom na komputerze stacjonarnym i 680 pikselom na urządzeniach mobilnych).

Jeśli Twój meta opis jest ucięty w SERP, użytkownicy mogą nie uzyskać pełnego kontekstu Twojej strony z Twojego meta opisu. I mogą kliknąć na inny wynik wyszukiwania.

❌ Zły przykład: Meta description to blurb, który opisuje, o czym jest strona. Meta description nie wpływa na rankingi, ale może wpłynąć na to, czy użytkownik kliknie w Twój link.

✅ Jak naprawić: Meta description to element HTML, który dostarcza użytkownikom i wyszukiwarkom podsumowanie strony internetowej.

Najlepiej, aby Twój meta description miał około 120 znaków lub mniej. W ten sposób użytkownicy mobilni i stacjonarni będą mogli przeczytać całość. 

Zły przykład powyżej ma 168 znaków. Google skróciłoby go zarówno w mobilnych, jak i stacjonarnych wynikach wyszukiwania.

Użytkownik może zrozumieć sedno sprawy. Ale prawdopodobnie nigdy nie zobaczy nic poza punktem odcięcia. Więc najlepiej jest trzymać go krótko.

Powinieneś zająć jak najwięcej ze swoich 120 znaków. Jeśli twój meta opis to tylko kilka słów, prawdopodobnie nie przekazujesz odpowiednio tematu swojej strony.

Użyj docelowego słowa kluczowego

W meta opisie najlepiej zawrzeć docelowe słowo kluczowe. 

Meta opisy nie mają bezpośredniego wpływu na rankingi. Ale mogą zachęcić użytkowników do kliknięcia. 

Jest to szczególnie ważne, jeśli zawrzesz w nim słowo kluczowe, którego użytkownik prawdopodobnie szuka. I jeśli te słowa kluczowe pasują do intencji wyszukiwania użytkownika.

Załóżmy, że Twoim docelowym słowem kluczowym było „najlepsze buty do biegania po szlakach”.

❌ Zły przykład: Poznaj nasze buty sportowe już dziś. Niezależnie od tego, czy potrzebujesz trenerów crossowych, czy butów do biegania, mamy to, czego potrzebujesz.

✅ Jak naprawić: Znajdź najlepsze buty do biegania po szlaku dostępne w sklepie lub online. Mamy Brooks, On Cloud, Adidas, & więcej.

Powyższy zły przykład nie wspomina o „najlepszych butach do biegania”. Nawet jeśli to jest to, o czym jest nasza fikcyjna strona.

Pomocne jest również użycie docelowego słowa kluczowego, ponieważ Google pogrubi odpowiednie słowa i synonimy z zapytania wyszukiwania, które pojawiają się w meta opisie.

o, jeśli zawrzesz słowo kluczowe, którego szuka użytkownik, Google może je pogrubić. Dzięki temu jest bardziej widoczny (i prawdopodobnie bardziej klikalny).

Używaj aktywnego głosu i wyraźnego wezwania do działania

Meta description mają zachęcać użytkowników do odwiedzenia Twojej strony. Aktywny głos może w tym pomóc. 

Oto przykład aktywnego głosu w porównaniu z pasywnym:

Głos aktywny: Marta zjadła kawałek ciasta.

Głos bierny: Kawałek ciasta został zjedzony przez Marta.

Głos czynny jest bardziej bezpośredni – podmiot (Marta) wykonuje czynność, którą wyraża czasownik (jedzenie). 

Używanie głosu czynnego może zaoszczędzić Ci znaków i jasno wyjaśnić użytkownikom, co zobaczą, jeśli klikną Twoją stronę.

Aktywny głos inspiruje do działania. A akcja jest punktem każdego wezwania do działania.

Pomyśl o frazach takich jak:

  • Dowiedz się więcej
  • Spróbuj za darmo
  • Dowiedz się więcej
  • Poznaj nasze usługi

Oto kilka przykładów:

❌ Zły przykład: Bagaż, akcesoria podróżne i inne są dostępne na naszej stronie internetowej. Bezpłatny monogram można otrzymać przy każdym zakupie.

✅ Jak naprawić: Kup online wysokiej jakości bagaż i akcesoria podróżne. Uzyskaj dostęp do bezpłatnego monogramu przy zakupie.

Oba powyższe przykłady technicznie mówią to samo. Ale pierwszy jest trochę niezgrabny i dłuższy (i używa głosu biernego w drugim zdaniu).

Krótki (poprawiony) opis powyżej pozwala nam poznać szczegóły w krótki, bezpośredni sposób (i w aktywnym głosie).

Twórz unikalne meta opisy

Używaj unikalnych meta opisów dla każdej strony. Dzięki temu użytkownicy będą mogli łatwiej zrozumieć, o czym jest każda z Twoich konkretnych stron.

To wszystko są różne strony, ale używają dokładnie tych samych meta opisów.

Generyczne, zduplikowane meta opisy nie dodają wartości. A już na pewno nie opisują tego, co znajdziesz na stronie konkretnego produktu, kategorii czy wpisu na blogu.

Zamiast ponownie wykorzystywać ten sam meta opis, bądź konkretny, co użytkownik znajdzie na każdej stronie.

Teraz każdy meta opis wyniku wyszukiwania odzwierciedla osobną stronę i temat.

A użytkownicy mogą łatwo stwierdzić, do jakiej strony przechodzą. 

Kontynuuj naukę o On-Page SEO

Teraz gdy już nauczyłeś się jak napisać meta opis, dowiedz się jak napisać efektywny tag tytułowy lub poznaj inne czynniki on-page SEO w naszym dogłębnym przewodniku on-page SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *